نظامنامه ثبت اطلاعات در سامانه ثبت قرارداد الکترونیک وکالت

//نظامنامه ثبت اطلاعات در سامانه ثبت قرارداد الکترونیک وکالت

نظامنامه ثبت اطلاعات در سامانه ثبت قرارداد الکترونیک وکالت

مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه نظام نامه ثبت اطلاعات در سامانه ثبت قرارداد الکترونیک وکالت را در ۲۴ ماده منتشر کرد که بخشی از موارد مندرج در متن این نظامنامه به شرح ذیل می باشد؛

۱- قرارداد الکترونیک وکالت در راستای بند ش از تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ ایجاد شده است.

۲- بر اساس قسمت اخیر ماده مذکور قرارداد الکترونیک مبنای شناسایی وکیل در سامانه خدمات الکترونیک قضایی و روابط مالی فی‌مابین وکیل و موکل است با این بیان، سامانه دربرگیرنده وکالت‌نامه و قرارداد مالی توأمان بوده و مستند کاغذی در این خصوص در مراجع قضایی و شبه قضایی و فی‌مابین وکیل و موکل از زمان الزام به استفاده قابل‌پذیرش نیست.

۳- بر اساس ماده مذکور فرض نبود قرارداد بین وکیل و موکل مسموع نبوده و قانون بودجه کشور در سال ۱۳۹۹ مؤخر بر سایر قوانین در این باب می‌باشد.

۴- پایه انعقاد قرارداد الکترونیک وکالت بر اساس تصریح عام در ماده ۹ آیین‌نامه نحوه استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی (در راستای امور قضایی) ثبت‌نام وکیل و موکل در ثنا می‌باشد. در راستای پاسخ به نیاز به ثبت اطلاعات همه متقاضیان به اخذ خدمت وکالت موارد تحت عنوان ثبت قرارداد با مجوز خاص در سامانه دیده شده است.

۵- امکان ثبت قرارداد وکالت با وکالت بیش از یک وکیل وجود دارد، به‌ نحوی ‌که یکی از وکلا با حساب کاربری خود نسبت به ثبت اطلاعات اقدام و سپس با کلید افزودن و درج کد ملی وکیل بعدی، اطلاعات ایشان را از سامانه بازیابی می‌نماید، در این صورت در انتهای فرایند پیامکی برای وکیل دوم و یا سوم مبنی بر تأیید قرارداد وکالت ارسال می‌گردد و سپس به لحاظ رعایت محرمانگی و حریم خصوصی اشخاص سایر مشخصات از نشانی جمله محل و شماره تلفن همراه ایشان درج می‌گردد در این حالت نوع وکالت، (مجتمعاً یا منفرداً) باید انتخاب شود.

۶- در خصوص درصد حق‌الوکاله در وکالت از نوع مجتمعاً، به‌صورت پیش‌فرض بالسویه می‌باشد، اما طرفین می‌توانند درصدهای متفاوتی را توافق و درج نمایند که بر اساس ماده ۵ آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله و مشاوره و سفر وکلای دادگستری میزان ابطال تمبر مالیاتی مشارالیها بر اساس درصد تعیین‌شده برای هر یک خواهد بود.

متن کامل این نظامنامه باز طریق لینک زیر قابل مشاهده و دانلود می باشد:

نظامنامه ثبت اطلاعات در سامانه ثبت قرارداد الکترونیک وکالت

2023-05-14T23:26:49+04:30