قانون اصلاح قانون صدور چک (اصلاحیه مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۸)

//قانون اصلاح قانون صدور چک (اصلاحیه مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۸)

قانون اصلاح قانون صدور چک (اصلاحیه مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۸)

قانون اصلاح قانون صدور چک در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۴۰۰/۰۱/۲۹ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و طی نامه شماره ۲۰۹۶۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۸ توسط رییس جمهور ابلاغ شد.

از جمله تغییرات عمده صورت گرفته از زبان دکتر یاسر مرادی (کارشناس ارشد مسائل حقوقی بانکی) شامل موارد ذیل می باشد؛

  • سقف اعتبار سه ساله برداشته شده و اکنون چک‌هایی که قرار است صادر شود، دیگر سقف اعتبار سه ساله ندارند و تاریخ سررسید می‌تواند هر تاریخی در روی چک و سامانه صیاد ثبت شود.

  • تحویل و صدور چک‌های تضمین شده به مشتریان نظام بانکی، حتماً باید در سامانه صیاد رخ دهد و متقاضی باید در شعبه و در حضور متصدی بانک به صورت حضوری مشخصات هویتی و شماره حسابذی نفع و گیرنده چک را اعلام نماید و درخواست علت صدور چک تضمینی را نیز در فرم‌های بانکی اعلام نماید تا بعد بانک نسبت به صدور چک تضمینی در سامانه صیاد اقدام کرده و هر برگه چک تضمینی یک شناسه یکتای ۱۶ رقمی خواهد داشت.

  • پرداخت چک تضمین شده فقط در وجه و حتماً به شماره حسابذی نفع امکان پذیر است و چک در وجه حامل نخواهیم داشت؛ ضمن اینکه وقتی که یک مشتری تقاضای چک تضمین شده می‌کند، علاوه بر اینکه به بانک عامل خود اعلام می‌کند که نام فرد گیرنده و ذی نفع را روی چک قید کند باید شماره حساب او را هم اعلام نماید و صرفاً واریز وجه چک به حساب او امکان پذیر خواهد بود.

  • ابطال چک تضمینی صرفاً با درخواست متقاضی یا وکیل و نماینده قانونی او حداکثریکماه پس از صدور چک تضمینی و معرفی حساب جهت واریز وجه چک به حساب فرد متقاضی صدور چک انجام شود.

  • مهلت انقضای چک‌های تضمینی برای دریافت وجه فارغ از ابطال،یکماهه است و ذی نفع فقط با ارائه اصل چک، تا یکماه می‌تواند به بانک مراجعه کرده و پول خود را دریافت کند و اگر یکماه بگذرد و فرد ذی نفع برای دریافت وجه چک اقدام نکند، چه بخواهد وصول کند و یا ابطال نماید، باید به واحد پولشویی بانک مراجعه کند و فرم‌های مربوطه را پر نماید؛ ضمن اینکه واحد پولشویی بانک مربوطه، باید موافقت خود را اعلام نماید تا از فرار مالیاتی و نگاه داشتن وجه در حساب‌های واسط جلوگیری گردد.

  • نکته دیگر در خصوص مفقودی چک تضمینی است؛ به این معنا که در گذشته اگر چک تضمینی مفقود می‌شد برای ابطال آن باید حتماً پروسه دادگاه استفاده می‌شد ولی چونالان امکان سواستفاده وجود ندارد و چک تضمینی را فقط خود متقاضی و ذی نفع امکان وصول دارند، اگر هر دو به بانک صادرکننده مراجعه کرده و فرم‌های مربوطه را تکمیل کرده و تعهد نامه بدهند که ادعایی نسبت به چک مفقودی ندارند، می‌توانند تقاضای المثنی کرده و بانک نیز پس از احراز هویت متقاضی و ذی نفع، نسبت به ابطال چک تضمینی قبلی و صدور چک المثنی اقدام خواهد کرد. بنابراین، پروسه طولانی دادخواست ابطال چک و دریافت المثنی از بین رفته و نیازی به رفت و آمد در دادگاه نیست؛ ضمن اینکه اگر فردی چک تضمینی را جعل کند، یا از چک مجعول استفاده کند، به غیر از مجازات‌هایی که برای او پیشتر در نظر گرفته شده بود، دو تا ۶ سال از داشتن چک تضمینی محروم خواهد شد.

متن کامل این مصوبه از طریق لینک زیر قابل مشاهده و دانلود می باشد؛

قانون اصلاح قانون صدور چک

2023-05-15T20:58:43+04:30