اخبار بین المللی

اخبار بین المللی2023-09-13T11:23:21+04:30

شرکت چینی CPECC قراردادی جهت پروژه ساخت تاسیسات تصفیه گاز ترش در جزیره مجنون، با دولت عراق امضاء کرد که ارزش آن به 204 میلیون دلار می رسد

پیش بینی می شود این پروژه ظرف مدت 29 ماه به سرانجام برسد و این تاسیسات ظرفیت تصفیه روزانه 4.39 میلیون متر مکعب را داشته باشد

(منبع: رویترز)

دیوان دعاوی ایران – آمریکا در لاهه در تازه ترین رای خود، در خصوص دارایی های مصادره شده ایران توسط آمریکا در سال 1979، ایالات متحده را ملزم به پرداخت 29 میلیون دلار خسارت به جمهوری اسلامی ایران و همچنین استرداد چندین آلات موسیقی از جمله یک ویولون استرادى واريوس، نمود.

(منبع: globalarbitrationreview.com)

کشورهای اتحادیه اروپا مرزهای خود را به روی شهروندان غیر اروپایی تا ۳۰ روز آینده می‌بندد.

در پی این تصمیم شهروندان کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا به جز سوئیس و بریتانیا اجازه ورود به هیچ یک از کشورهای اتحادیه اروپا را نخواهند داشت

(منبع: فایننشال تایمز)

در طول چند سال اخیر، ایالات متحده سرمایه گذاری نسبتا عظیمی در زمینه ساخت و توسعه تاسیسات LNG کرده است.

اما از آنجائیکه قیمت گاز مایع شده (LNG)، وابسته به قیمت نفت خام می باشد، در وضعیت فعلی قیمت نفت و گاز، بسیاری از پروژه های مربوط به ساخت تاسیسات LNG در ایالات متحده در معرض ضرردهی قرار گرفته و سرمایه گذاران آن دچار تردید و یأس شده اند.
به گفته ی مادلین جودی (مدیر ارشد شرکت S&P Global) سقوط قیمت نفت برای بسیاری از پروژه های LNG در آمریکا حکم میخ تابوت را دارد

ضمن اینکه آمریکائیان به سودای جذب خریداران آسیایی همچون چین، در این پروژه ها سرمایه گذاری کرده بودند که کاهش تقاضای خریداران آسیایی نیز میخ دیگری بر تابوت آمال از بین رفته شان است

(منبع: وبسایت خبری World Oil)

در پی شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای بسیاری از کشور، صنعت هواپیمایی هشدار داد که برای زنده ماندن این صنعت از بحران کرونا، باید از حمایت و یارانه های دولتی برخوردار شود.

تا کنون بسیاری از شرکت های هواپیمایی بزرگ از جمله British Airways، Aer Lingus، Air France-KLM، easyJet، و … به تعدیل نیرو و کاهش مخارج خود روی آورده اند

(منبع: فایننشال تایمز)

پس از سقوط بی سابقه قیمت جهانی نفت خام، که تولید پرهزینه ی نفت شیل آمریکا را به خطر انداخته است، دونالد ترامپ دستور افزایش خرید نفت برای تامین ذخایر نفتی کشورش را صادر کرد که به گفته ی کارشناسان این امر حدود 77 میلیون بشکه نفت خام را از بازار خارج می کند.\

(منبع: بلومبرگ)

شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) اعلام کرد که در ماه آتی، عرضه نفت خود را به بیش از چهار میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد و به این ترتیب به جنگ قیمتی که عربستان سعودی و روسیه می پیوندد و همچنین طرح خود را مبنی بر افزایش تولید به پنج میلیون بشکه در روز شتاب خواهد بخشید.

ابوظبی بیشترین ذخایر نفت را در امارات متحده در دارد و سومین کشور عضو اوپک در تولید نفت (پس از عربستان و عراق) است.

(منبع: بلومبرگ)

به دنبال عدم توافق کشورهای عضو اوپک و روسیه بر سر کاهش تولید نفت خام، که به حذف سقف تولید اعضای این گروه از اویل ماه میلادی آینده منجر شد جنگ نفتی میان عربستان و روسیه رسما آغاز شد.

شرکت آرامکوی عربستان اعلام کرد از اول آوریل ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز نفت عرضه خواهد کرد که بیشتر از ظرفیت فعلی تولید این شرکت است.

روسیه در واکنش به تصمیم آرامکو اعلام کرد تولیدش را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد.

وزیر دارایی روسیه ادعا کرد که ذخایر درآمد نفتی این کشور به قدری است که به مدت 6 الی 10 سال آینده توان جبران کاهش درآمد ناشی از نفت 25 دلاری را دارد.

جنگ قیمت عربستان سعودی و روسیه بر سر سهم بازار، افزایش تولید و عرضه نفت خام و در پی آن کاهش قیمت نفت خام را به دنبال دارد، که این عوامل میتواند به ضرر صنعت نفت شیل آمریکا تمام شود، چراکه قیمت تولید هر بشکه نفت خام شیل در آمریکا حداقل 40 دلار می باشد و از این جهت هرچه قیمت نفت خام جهانی کاهش یابد، تولید نفت خام شیل در آمریکا و سهم آن در بازار جهانی کم رونق تر خواهد شد، واین امر ضربه سنگینی به صنعت نفت شیل آمریکا وارد می کند.

(منبع: بلومبرگ)

قیمت نفت برنت 31 درصد نز‌ول کرد که این بزرگترین نزول قیمت یکروزه نفت در ۳۰ سال اخیر محسوب می شود

در پی عدم توافق کشورهای صادرکننده نفت در وین و شکست توافق سه ساله روسیه و کشور های عضو اوپک، هر کدام از این کشورها اجازه دارند از ابتدای ماه آوریل هراندازه که می‌خواهند تولید داشته باشند.

این در حالیست که شیوع گسترده ویروس کرونا در چین و گسترش آن به کشورهای دیگر باعث تعطیلی و کند شدن روند تولید کالاها در سرتاسر جهان شده است و میزان تقاضای نفت خام را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس اظهارات تورج دهقان (مدیرعامل شرکت PEDEC) زیرساخت ها و امکانات لازم برای اولین فاز صادرات نفت از بندر جاسک تا 12 ماه آینده تکمیل می شود

به لحاظ موقعیتی جاسک نه در تنگه پرخطر هرمز که در جنوب شرقی دریای عمان قرار گرفته است. این موقعیت جغرافیایی یک مسیر ترانزیتی نسبتاً بدون ریسک را برای ایران جهت دسترسی به بازارهای اصلی در شرق به ویژه چین و هند فراهم خواهد کرد.

پس از بهره برداری کامل این بندر، امکان صادرات روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام از این بندر مهیا می شود، در حالیکه هم اکنون 90 درصد صادراتی نفت خام ایران از طریق مناطق خارک، لاوان و سیری صورت می پذیرد.

همچنین تکمیل پروژه بندر جاسک، امکان ذخیره سازی نفت خام را در این نقطه فراهم می کند، که این مهم تحقق ساخت خطوط انتقال و صادرات نفت و گاز به هند و پاکستان را نیز آسان تر می کند.

علاوه بر اینها، توسعه ی بندر جاسک توان ایران برای مسدود سازی تنگه هرمز را بیشتر به واقعیت نزدیک می کند.

(منبع : وبسایت اویل پرایس)

شاخص بورس عربستان سعودی بیش از شش و نیم درصد سقوط کرد، و ارزش سهام شرکت آرامکو به کمتر از قیمت عرضه اولیه آن رسید.

وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که کانال مالی سوئیس برای تسهیل تراکنش های بشردوستانه موسوم به “SHTA” به طور کامل عملیاتی شده است. در بیانیه خزانه داری آمریکا از کانال سوئیس به عنوان تنها کانال مورد تایید برای انجام تراکنش های مربوط به اقلام بشردوستانه نظیر مواد غذایی و دارو با ایران در حال حاضر نام برده شده و از شرکت های غیر سوئیسی نیز خواسته شده است تا با مطالعه ضوابط مندرج در پایگاه اطلاع رسانی این کانال، کلیه تراکنش های بانکی مربوط به مبادلات بشردوستانه خود با ایران را منحصرا از طریق این کانال انجام دهند.

یونی پک که بازوی تجارت نفت شرکت سینوپک چین است، پس از مشاهده عوارض کرونا در یکی از کارمندانش، کارکنان دفتر لندن را به دورکاری از خانه فرستاد.

این دومین تقاضای یک شرکت نفتی برای دورکاری کارکنانش از خانه در دو هفته گذشته است. پیش از این غول نفتی آمریکایی شورون پس از این که یکی از کارمندانش در بازگشت از یک سفر عوارض شبیه آنفولانزا را گزارش کرد، به ۳۰۰ کارمند دفتر خود در لندن اعلام کرد از خانه کارهای خود را انجام دهند.

(منبع: وبسایت خبرگزاری بلومبرگ)

امین ناصر (مدیرعامل شرکت سعودی آرامکو) از سرمایه گذاری 110 میلیارد دلاری این شرکت برای توسعه ی میدان گازی جفورا خبر داد

میدان گازی جفوری، دارای مخازن نامتعارف نفت و گاز شیل است و استحصال آنها نیازمند استفاده از تکنولوژی شکست هیدرولیکی (Hydraulic Fracturing) می باشد.

در صورت موفقیت آمیز بودن استحصال گاز شیل از میدان جفورا، عربستان سعودی در سال 2030 به سومین کشور تولید کننده گاز در جهان (پس از آمریکا و روسیه) تبدیل خواهد شد!

(منبع: وبسایت خبرگزاری رویترز)

شرکت نفتی یوکاس در سال ۱۹۹۳ توسط میخائیل خودور کوفسکی تأسیس شد و به ‌عنوان بزرگترین شرکت روسیه فعالیت می کرد

در پی درگیری سیاسی، که میان میخائیل خودور کوفسکی (مالک شرکت یوکاس) و ولادمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) در سال ۲۰۰۳ این شرکت به عدم پرداخت مالیاتی معادل ۲۷ میلیارد دلار محکوم شد.

سپس میخائیل خودور کوفسکی زندانی و دارایی‌های یوکاس نیز، توسط دولت روسیه ضبط گردید. سرانجام در تاریخ ۱ اوت ۲۰۰۶ شرکت یوکاس ورشکسته اعلام شد و در مزایده دولتی، بخش اعظم دارای‌های این کمپانی به شرکت روس نفت واگذار شد.

سهام ‌داران سابق شرکت نفت یوکاس ادعای غرامت کردند و سرانجام در سال 2014، دیوان داوری (که از جمله داوران آن خانم یاس بنی فاطمی بود)، رای خود را مبنی بر محکومیت دولت روسیه به پرداخت غرامت 50 میلیارد دلاری صادر کرد. (این رای بزرگترین رای در داوری بین المللی محسوب می شود)

اما روسیه در مقابل این رای مقاومت کرده و در دادگاه مقر داوری (لاهه) ابطال رای را درخواست می کند.

سرانجام در 18 فوریه 2020، دادگاه مقر داوری (لاهه)، درخواست ابطال رای را رد کرد و رای صادره دیوان داوری را لازم الاجرا دانست.

سرایت ویروس کورونا به تجارت و اقتصاد بین الملل

ویروس کورونا نه تنها سلامتی جامعه بین الملل، بلکه اقتصاد آن ها را نیز با تهدیدات جدی مواجه کرده است
چین که منشاء انتشار این ویروس است، دومین اقتصاد برتر جهان به شمار می آید و محصولات و قطعات بسیاری از شرکت های بزرگ بین المللی در آنجا تولید می شود و این کشور شراکت اقتصادی گسترده ای با قطب های اقتصادی جهان دارد

در پی انتشار این ویروس، تا کنون بسیاری از تولید کنندگان ماشین، خطوط هواپیمایی، هتل داران و دیگر حوزه های اقتصادی زمین گیر شده اند و سهام بسیاری از شرکت ها کاهش یافته است

اقتصاددانان بر این باوراند که کورونا به تجارت بین الملل و اقتصاد جهانی نیز سرایت کرده و گسترش آن میتواند مشکلات شدیدی در این حوزه به وجود آورد

(منبع : برگرفته از وبسایت خبری axios)

گلایه شرکت شل از کاهش قیمت نفت و گاز

شرکت رویال داچ شل با گلایه از پایین بودن قیمت نفت، از کاهش سود این شرکت و نگرانی سهام داران آن خبر داد

به گفته مدیرعامل این شرکت، حداقل قیمت مناسب نفت 66 دلار است، و تنها در اینصورت تامین مالی مورد نیاز این شرکت محقق می شود

سایر شرکت های مُعظم نفتی (از جمله شروون، بی پی، رپسول و …) نیز میلیارد ها دلار کاهش سود داشته اند.

(منبع: برگرفته از وبسایت خبری گاردین)

درخواست واکنش سریع توسط اعضای اوپک، در پی گسترش ویروس کورونا

گسترش ویروس کورونا موجب کاهش قیمت جهانی و تقاضا برای نفت شده، و برخی از کشورها، خصوصا چین که یکی از مهم ترین خریداران نفت خام به شمار می آید، واردات خود را کاهش داده اند.

کشورهای عضو اوپک به دنبال یافتن راهکارهایی برای مقابله با این وضعیت و حفظ قیمت نفت هستند

تا کنون عربستان سعودی تولید نفت خود را به کمترین حد از سال 2014 رسانده است.

(منبع: برگرفته از وبسایت خبری بلومبرگ)