اخبار بین المللی

اخبار بین المللی2023-09-13T11:23:21+04:30

دادگاه هلند با صدور حکمی تاریخی در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، شرکت نفتی شل را موظف کرد که تولید گاز آلاینده کربن دی اکسید را تقریبا به نصف کاهش دهد

بر اساس حکم صادر شده که اقدامی در جهت مبارزه با تغییرات اقلیمی محسوب می‌شود، این شرکت نفتی می‌بایست تا سال ۲۰۳۰ تولید گاز کربن‌دی‌اکسید را نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۴۵ درصد کاهش دهد.

شل یکی از مهم ترین شرکت های نفتی و گازی جهان، هلندی-بریتانیایی است و این حکم باعث شد تا شاخص کمپانی شل در تالار بورس لندن با کاهش قابل توجهی روبرو شود.

دادخواست اولیه دادگاه با شکایت هفت گروه فعال محیط زیستی از جمله «گرین پیس» تنظیم شد. این اولین بار است که سازمان های مردم نهاد موفق می شوند با جمع آوری امضا از شهروندان پای یک شرکت بزرگ نفتی را به دادگاه بکشانند. ۱۷ هزار شهروند هلندی با امضای بیانیه ای خواستار دادگاهی شدن کمپانی شل به جهت تولید روزافزون گازهای گلخانه ای شدند.

این رای ستون های صنعت نفت و گاز را سست تر از قبل نمود و پیشرفت قابل توجهی در دعاوی جهانی علیه آلوده کنندگان بزرگ محیط زیست و سایر غول های نفتی خواهد بود.

جرارد هوگان، یکی از اعضای اصلی دیوان دادگستری اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با انتشار نظر خود اعلام کرد که شركت‌های ايراني می‌توانند در محاکم قضایی كشورهای عضو به قانون اتحاديه اروپا كه از اعمال تحريم‌های ثانويه آمريكا ممانعت می‌کند، استناد کنند.

نظر جرارد هوگان در جریان بررسی پرونده دادخواهی بانک ملی ایران از دادگاه هامبورگ آلمان در قبال توقف ارائه خدمات شرکت تلکام به شعبه این بانک در آلمان اعلام شد. دادگاه ایالتی شهر هامبورگ در جریان بررسی این پرونده از دیوان دادگستری اتحادیه اروپا خواسته بود تا تفسیر خود را از دامنه شمول قانون خنثی‌سازی تاثیر تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا در اتحادیه اروپا اعلام کند.

این مشاورعالی دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در بیانیه صدور نظر خود تاکید کرد که تصمیم یک شرکت اتحادیه اروپا برای پایان دادن به قرارداد همکاری با یک شرکت ایرانی که مشمول تحریم‌های اولیه ایالات متحده است، در صورتی که دلیلی جز تمایل به پیروی از قانون آمریکا برای اجتناب از مجازات‌های وضع شده در قالب تحریم‌های ثانویه این کشور نداشته باشد، قابل توجیه نیست و فاقد اعتبار است.

انتظار می رود قضات این نهاد قضایی اتحادیه اروپا در آینده نزدیک رای نهایی در مورد این پرونده را صادر کنند. هر چند اعمال نظر مشاوران عالی از سوی قضات در صدور رای الزام آور نیست اما عرف دیوان اروپا معمولا پیروی از نظریه حقوقی مشاوران عالی است که در عین حال عضو رسمی دادگاه هم محسوب می شوند. تعداد مشاوران بر خلاف قضات که به تعداد کشورهای عضو است، در مجموع یازده نفر است که در مرحله صدور رای دخالتی ندارند. شاید بتوان گفت نقش مشاوران حقوقی دیوان دادگستری اروپا معادل نقش دادستان یا مدعی العموم در دادگاههای عام است. وظیفه اصلی آنها تهیه نظر حقوقی بیطرفانه در مورد پرونده و ارائه آن به قضات می باشد. طول مدت دوره خدمت آنها شش سال است و در ایفای مسئولیت های خود ضمن برخورداری از مصونیت، از استقلال کامل نیز برخوردارند.

دیوان بین المللی دادگستری در آخرین رای خود درباره پرونده‌ “معاهده‌ی مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی” میان ایران و ایالات متحده آمریکا که در روز سوم فوریه 2021 صادر شد، با رد کردن اعتراضات مقدماتی آمریکا، صلاحیت خود برای رسیدگی به پرونده و همچنین قابلیت استماع پرونده در دادگاه را با 15 رای موافق احراز نمود.

ایالات متحده آمریکا پیش تر با این استدلال که موضوع پرونده به معاهده‌ی مودت (که اساس صلاحیت دادگاه می‌باشد) بی ارتباط است، صلاحیت دادگاه را به چالش کشیده بود که مورد قبول دادگاه واقع نشد.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا از تصیم جو بایدن  مبنی بر لغو مجوز احداث خط لوله نفتی کی‌استون اکس ال ابراز یاس و ناامیدی کرد.

خط لوله کی استون ظرفیت انتقال روزانه هزاران بشکه نفت خام کانادا به نبراسکا و از آنجا پالایشگاه ها و بنادر خلیج مکزیک در آمریکا را دارد

به گزارش خبرگزاری رویترز داده‌های دریافتی از حرکت نفتکش‌ها نشان می‌دهد که صادرات نفتی ایران در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) به شدت افزایش داشته است.

براساس این گزارش، داده‌های سامانه تنکرزترکرز و دو شرکت دیگر نشان می‌دهد که میانگین صادرات نفت ایران به میزان 1 و نیم میلیون بشکه رشد داشته که این امر در یک و نیم ساله گذشته بی‌سابقه بوده است.

(منبع خبرگزاری رویترز)

سه کشور اروپایی طرف برجام در نامه‌ای به شورای امنیت تصریح کرده‌اند که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر کماکان ادامه خواهد داشت.

انگلیس، آلمان و فرانسه در این نامه ی مشترک ضمن تاکید بر تعهد خود نسبت به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ که در سال ۲۰۱۵ در تأیید برجام صادر شده، صراحتا اعلام کرده اند که هر تصمیم یا اقدامی برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، «فاقد هرگونه اثر قانونی خواهد بود»

 

اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با برخورداری از بیش از 240 عضو فعال و بانک ها و شرکت های بزرگ و معتبر، روابط اقتصادی و تجاری بخش خصوصی دو کشور را تسهیل، پشتیبانی و هماهنگ می کند. حجم مبادلات فعالین اقتصادی و تجاری دو کشور در سال 2018 به یک میلیارد و یکصد و شصت میلیون دلار و در سال 2019 به بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون دلار رسیده است. تجار و سرمایه گذاران ایرانی علاقه مند هستند که در بازار عمان حضور یابند و با همکاری تجار عمانی و ضمن سرمایه گذاری در مناطق آزاد عمان، صادرات کالاهای ایرانی از جمله مواد غذایی را از طریق این کشور انجام دهند. سرمایه گذاری مشترک در دو کشور و انتقال دانش فنی در حوزه شیلات نیز یکی دیگر از حوزه های فعالیت شرکت های ایرانی و عمانی است.

از سوی دیگر ایران نیز با وجود نیروی انسانی متخصص، سطح دانش و تجربه بالا، منابع معدنی و نفتی غنی و انرژی ارزان، محصولات دامی و کشاورزی با کیفیت بالا و روابط سیاسی بسیار خوب با کشور عمان در 40 سال اخیر، محل مناسبی برای سرمایه گذاران عمانی است. با توجه به حجم معاملات و قراردادهای بین بخش خصوصی دو کشور و مسائل و اختلافاتی  که به طور طبیعی در جریان معاملات رخ می دهد، در تاریخ 14 مرداد 1399 تفاهم نامه ای به منظور رسیدگی تخصصی و نظامند به اختلافات تجاری و بازرگانی از طریق داوری و میانجیگری و نیز گسترش و تقویت همکاری های مشترک از قبیل برگزاری همایش های آموزشی امضاء شد. مطابق این تفاهم نامه، مرکز داوری در مورد هزینه های داوری در دعاوی اعضای اتاق مشترک ایران و عمان، تخفیفاتی را قائل می شود

مجلس نمایندگان آمریکا به لغو قانون دولت ترامپ برای ممنوعیت سفر اتباع کشورهای مسلمان به ایالات متحده رأی داد

احتمال این که این طرح در مجلس سنا که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند به تصویب برسد کم است با این حال تصویب این طرح در مجلس نمایندگان، حامیان آن را بسیار خشنود کرده است؛ کسانی که از مدتها پیش در تلاش برای لغو قانون ممنوعیت سفر به آمریکا هستند و آن را نوعی تبعیض می‌دانند

یکی از نمایندگان مجلس آمریکا هنگام رأی‌گیری نهایی برای این طرح گفت: «امروز یک روز بزرگ برای کنگره خواهد بود اگر ما تلاش مفتضحانه و رسوای رییس جمهور برای جرم‌انگاری مردم بر اساس مذهبشان را خنثی کنیم»

مدیرکل دفتر عربي و آفريقایی سازمان توسعه تجارت ایران (فرزاد پیلتن) گفت: ایران در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۲ میلیارد دلار با کشورهای عربی حوزۀ خلیج فارس و خاورمیانه شامل عراق، امارات، عمان، قطر، کویت، سوریه، لبنان، اردن و عربستان تجارت داشته است.

فرزاد پیلتن، اظهار داشت: حدود ۱۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از عدد مذکور مربوط به صادرات ایران به کشورهای فوق و حدود ۹ میلیارد دلار واردات کشور از این کشورها بوده است.

وی افزود: در حوزه صادرات به ترتیب عراق با حدود ۹ میلیارد دلار، امارات با ۲.۵ میلیارد دلار رتبه اول و دوم و کشورهای عمان با ۴۵۰ میلیون دلار، قطر با ۲۰۰میلیون دلار، کویت با ۱۸۰ میلیون دلار، سوریه با ۱۶۰ میلیون دلار، لبنان با ۳۰ میلیون دلار، اردن با ۲۱ میلیون دلار و بحرین با ۱۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند.

مدیرکل دفتر عربي و آفريقایی سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در حوزۀ واردات نیز به ترتیب کشورهای امارات با ۸.۷ میلیارد دلار  در رتبۀ اول و کشورهای عمان با ۱۶۷میلیون دلار، عراق با ۱۳۱میلیون دلار، اردن با۲۱ میلیون دلار، لبنان با ۱۸میلیون دلار، قطر با ۱۲میلیون دلار، سوریه با ۱۱میلیون دلار و بحرین با ۲ میلیون دلار در رتبه‌های بعد قرار گرفته‌اند

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به روابط تجاری دو کشور ایران و عمان، از راه‌اندازی سومین خط حمل و نقل دریایی میان بندر جاسک و بنادر عمان طی روزهای آینده خبر داد.

وی با اشاره به افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور، بر توسعه و تعمیق روابط تجاری ایران و عمان تأکید کرد و گفت: در فروردین‌ماه سال‌جاری، دو خط حمل و نقل کانتینری در مسیرهای بندرعباس به بنادر سلطان قابوس و بندر السویق عمان برقرار شد که عمده محموله‌های آن مواد غذایی، محصولات کشاورزی و میوه و تره‌بار است.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت افزود: راه‌اندازی خطوط حمل و نقل مستقیم بین دو کشور ایران و عمان در راستای تفاهمات به عمل آمده در آخرین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور است و کاهش فاصله، کاهش زمان رسیدن محموله‌ها و کاهش قابل ملاحظه هزینه‌های حمل و نقل از مزایای خطوط حمل و نقل مستقیم بین دو کشور به شمار می‌رود. زادبوم گفت: در خط دریایی بین بندر جاسک تا بنادر عمان، انواع کالاها از قبیل محصولات کشاورزی، مواد غذایی، مصالح ساختمانی و دیگر کالاهای مصرفی جابه‌جا خواهد شد.

آیا ایموجی (شکلک) ها میتوانند به عنوان مدرک جرم محسوب شوند؟

اخیرا وکلاء و قضات دادگاه های آمریکا از ایموجی ها در پرونده های قضایی تفاسیر مختلفی ارائه کرده اند و تعداد اینگونه پرونده ها رو به افزایش است.

به عنوان مثال در پرونده ای، ارسال ایموجی “لبخند” از سوی کارفرما به کارمندی که به مرخصی رفته بود و چند روز بعد اخراج شد، به عنوان مدرکی دال بر خوشحالی کارفرما از اخراج وی و در نتیجه سوء رفتار با کارمند تفسیر شد

همچنین پرونده های متعدد دیگری نیز در خصوص ایموجی های چاقو یا اسلحه وجود دارد که بعضا به عنوان تهدید به قتل تفسیر شده اند.

(منبع خبر: وبسایت خبرگزاری سی ان ان)

دلها همه بهاران شد از شمیم باران

مه رخ نموده امشب در عید روزه داران

هر کس که در دعایش یادی کند ز یاران

شیرین تر از عسل باد کامش به روزگاران

عید فطر بر شما و خانواده محترمتان مبارک باد

باشد که خداوند به مناسبت این عید، زندگی شما را با خوشبختی، قلب شما را با عشق، روح شما را با معنویت، ذهن شما را با خرد و جسم تان را با سلامتی سیراب نماید.

در معاملات دقایق گذشته در بازار جهانی، قیمت نفت آمریکا 115 درصد سقوط کرد و هر بشکه از این نفت با قیمت منفی 37 دلار در هر بشکه قیمت گذاری شد.

افت قیمت نفت آمریکا به منفی ۳۷ دلار به این معنی است که تولیدکننده‌های آمریکایی در قبال تحویل نفت نه تنها پولی از مشتریان نمی‌گیرند، بلکه همین میزان را هم به ازای هر بشکه می‌پردازند تا آن را تحویل گرفته و حمل کنند.

(منبع: فایننشال تایمز)

معاون وزیر صنعت از اعلام فهرست اقلام مشمول تعرفه صفر برای صادرات به اوراسیا خبر داد و گفت: فهرست اقلام مشمول تعرفه صفر اوراسیا برای واردات از همه کشورها بوده و صادرکنندگان ایرانی نیز می‌توانند نسبت به صادرات این اقلام اقدام و از این فرصت جهت توسعه صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا استفاده کنند

شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا، لیست کالاهای ضروری وارداتی به آن اتحادیه را به منظور به حداقل رساندن اثرات منفی اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا و جلوگیری از کمبود این کالاها در کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصویب کرد و طبق این تصمیم، از اول آوریل تا 30 ژوئن سال جاری (2020) این کالاها مشمول ترجیح تعرفه‌ای به صورت معافیت از حقوق گمرکی خواهند شد.

پس از پایان نشست بیش از 10 ساعته 23 کشور عضو و غیرعضو اوپک توافق برای کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولیدکنندگان حاصل شد

بیژن زنگنه (وزیر نفت) با بیان اینکه این تصمیم دو ساله خواهد بود و برای نخستین بار در تاریخ اوپک، تصمیمی دو ساله اتخاذ می‌شود، تصریح کرد: این جزو بی‌سابقه‌ترین ارقام کاهش تولید در تاریخ اوپک و غیراوپک هست.

(منبع: خبرگزاری انتخاب)

رئیس صندوق بین‌المللی پول (کریستالینا گئورگیوا) روز پنج‌شنبه ضمن توضیح چشم‌انداز اقتصادی متصور این نهاد مالی بین‌المللی گفت : « اقتصاد جهان در سال جاری میلادی عمیق‌ترین رکود در ۹۰ سال گذشته را تجربه می‌کند و در این میان اقتصادهای نوظهور، کشورهای کم درآمد آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا در معرض خطر بالاتری قرار دارند»

(منبع : یورونیوز)

مقامات ارشد عراق قراداد بسیار سود آوری به چین برای توسعه میدان نفتی مجنون پیشنهاد داده اند که طی آن چین قراردادی 25 ساله به دست می آورد.

(منبع: وبسایت خبری اویل پرایس)

اولین معامله ایران با کشور های اروپائی در قالب مکانیسم مالی اینستکس با موفقت به انجام رسید

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، این معامله مربوط به تجهیزات پزشکی درمان بیماری‌های خونی بوده که از یک شرکت آلمانی خریداری شده و ارزش مالی این قرارداد تقریبا ۵۰۰ هزار یورو (۵۴۸ هزار دلار) بوده است.