اخبار داخلی

اخبار داخلی2023-12-12T11:30:50+03:30

براساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ که توسط رئیس دیوان محاسبات  در  جلسه علنی سه شنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی قرائت شد مشخص شده که در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۴.۸ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی ناپدید شده است. 

 

 مجموع ارزی که در سال ۹۷ به صرافی ها و واردکنندگان کالا های اساسی و غیراساسی داده شده، ۳۱ میلیارد دلار بوده است که از این رقم حدود ۴.۸ میلیارد دلار، مابه ازای واردات کالا نداشته است و همچنین قرار بوده حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت مابه التفاوت قیمت ارز به حساب بانک های عامل واریز شود که با پیگیری های دیوان تا سال ۹۸ تنها ۲ هزار میلیارد تومان آن بازگشته و ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن تاکنون بازنگشته است. 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پیگیری های حقوقی این بانک، تلاش آمریکا برای توقیف و انتقال وجوه بانک مرکزی ایران در اروپا را خنثی کرد، گفت: ‌مبلغ ۱.۶ میلیارد دلار متعلق به بانک مرکزی نزد کلیراستریم لوکزامبورگ که از تاریخ ۱۳۹۴.۱۰.۲۵در توقیف بود، رفع توقیف شد

ناصر همتی اعلام کرد: با رصد هوشمندانه تلاش‌های ایالات متحده آمریکا و پیش دستی در انجام اقدامات حقوقی و همچنین در نتیجه پیگیری های قضایی در کشور لوکزامبورگ، با شروع سال نو، این موفقیت حاصل کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شد.

با حذف چهار صفر از پول ملی، «ریال» به «تومان» تغییر می‌کند و بر اساس لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور هرتومان معادل ۱۰٫۰۰۰ریال واَضعاف آن «قران» خواهد بود و هر تومان معادل ۱۰۰ قران آن شود.

رئیس کل بانک مرکزی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 15 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در حمایت از لایحه یک فوریتی اصلاح قانون نظام پولی و بانکی کشور، با اشاره به هزینه بالای چاپ و امحاء اسکناس تصریح کرد: هم اکنون 8 میلیارد اسکناس داریم که 5 میلیارد آن کمتر از 2 هزار تومان است در حالی که با این تغییر سکه های 2 تومانی به 2 هزار قبل و یک تومانی به هزار قبل تغییر پیدا می کند و می توانیم به این روش وارد صحنه شده و پول ملی را به جریان بیاندازیم.

وی افزود: در شرایط کنونی مسکوکات از رده خارج شده که این امر نامطلوبی است چرا که اگر احیا شود استهلاک آن کم است از سوی دیگر ما سالی یک میلیارد اسکناس امحاء می کنیم که هزینه سنگین 400 میلیارد تومانی را به همراه دارد.

رئیس بانک مرکزی یادآور شد: افت حیثیت ملی پول کشور بسیار مهم است چرا که هم اکنون در رابطه با پول ملی ریال محاسبه می شود که در قیاس با دلار یا یورو به میزان رقم وحشتناک 0.000006 اختلاف دارد، از سوی دیگر سرانه اسکناس در کشور بین سایر کشورها با سرانه 102 بالاترین بوده اما برعکس در مورد مسکوکات از سرانه 26 برخوردار هستیم در حالی که حتی کشورهای اروپایی از سرانه سه رقمی برخوردار هستند بنابراین این اقدام به احیای مسکوکات کمک می کند.

وی تاکید کرد: ما مطمئن هستیم حذف صفر از پول ملی هیچ تاثیری در تورم ندارد چرا که تورم در اینجا علت بوده نه معلول در حالی که تغییر در این زمینه معلول است.

دکتر یاسر مرادی (کارشناس حقوق بانکی) در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برای اولین بار قانونگذار در سال ۸۲ و در قالب قانون تجارت الکترونیک، اعتبارات الکترونیکی را به رسمیت شناخته و تمام اعتبار یک امضای سنتی را به امضای الکترونیکی، داده است. در تبصره یک قانون چک مصوب سال ۹۷، تمام مزایای چک عادی به چک‌های الکترونیکی داده شده و بانک مرکزی هم مکلف شد تا ظرف مدت یکسال، دستورالعمل‌های لازم را برای صدور چک الکترونیکی تدوین و زیرساخت‌های لازم را هم فراهم کند.

با توجه به اینکه در قانون چک تصویب شده که تمام مزایا، امتیازات و قوانینی که حاکم بر چک عادی حاکم است، بر چک الکترونیکی نیز حاکم خواهد بود، تقریباً می‌توان گفت که هیچ خلأ قانونی برای ایجاد چک الکترونیکی نداریم؛ بلکه ایجاد چک الکترونیک باعث خواهد شد که مراجعه به بانک‌ها تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا نماید و شاید هم با جلوگیری از همین چک‌های فیزیکی، جلوی جعل چک و مشکلاتی که در مورد چک‌های عادی وجود دارد، گرفته شده و اعتبار تا حدودی به چک بازگردد.

بانک مرکزی می بایست تا ۲۱ آذرماه ۱۳۹۸ زیرساخت‌های لازم برای صدور و ایجاد چک الکترونیکی را فراهم می کرد، اما متاسفانه هنوز اقدامی نکرده و باید هر چه سریع‌تر این خلاء را برطرف کرده و به کاهش مراجعات مردم به شعب بانک و بازگشت اعتبار به چک کمک کند.

ارائه طرح سه فوریتی تعطیلی کل کشور از سوی نمایندگان مجلس در حالی است که این روزها تعطیلی کل کشور به عنوان یک ضرورت به مطالبه عمومی بدل شده است.

این طرح بر مبنای ظرفیت موجود در اصل ۷۹ قانون اساسی مقرر می‌کند کلیه مراکز دولتی، عمومی و خصوصی به مدت یک ماه از زمان تصویب این قانون تعطیل اعلام شوند. در اصل ۷۹ قانون اساسی آمده است «برقراری‏ حکومت‏ نظامی‏ ممنوع‏ است‏. در حالت‏ جنگ‏ و شرایط اضطراری‏ نظیر آن‏، دولت‏ حق‏ دارد با تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ موقتاً محدودیت‌های‏ ضروری‏ را برقرار نماید، ولی‏ مدت‏ آن‏ به‏ هر حال‏ نمی‏ تواند بیش‏ از سی‏ روز باشد و در صورتی‏ که‏ ضرورت‏ همچنان‏ باقی‏ باشد دولت‏ موظف‏ است‏ مجددآ از مجلس‏ کسب‏ مجوز کند.»

این دومین بار است که در طول تاریخ مجلس شورای اسلامی یک طرح سه فوریتی به مجلس ارائه می‌شود. پیش از این در دی ماه سال جاری طرح سه فوریتی اقدام متقابل ایران علیه آمریکا به عنوان نخستین طرح سه فوریتی تقدیم مجلس شد

رهبر معظم انقلاب با درخواست دولت مبنی بر برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، موافقت و دستورات لازم را برای تامین نیازهای ضروری در این عرصه، صادر کردند.

قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران طی یک سال گذشته در مجموع ۶۳ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد در ۲۱ سال گذشته رسید.

هر بشکه نفت سنگین ایران (تحویل مدیترانه) یک سال پیش (۱۸ مارس سال ۲۰۱۹) و در جریان معاملات بازارهای جهانی، ۶۰ دلار و ۵۳ سنت فروخته شد. این نرخ در پایان خرید و فروش‌های روز سه‌شنبه (۱۷ مارس ۲۰۲۰) به ۲۲ دلار و ۱۶ سنت رسید. بدین ترتیب تحت تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر رونق اقتصاد جهانی و تقاضای نفت، بهای نفت ایران نیز همپای سقوط قیمت‌ها در بازار جهانی به پایین‌ترین حد از سال ۱۹۹۹ تا کنون گذشته رسید.

با احتساب این که قیمت نفت سنگین ایران در ماه آوریل گذشته تا ۶۷ دلار و ۱۳ سنت صعود کرد و اوج قیمتی خود را طی یک سال گذشته ثبت کرد، سقوط روز گذشته آن به سطح ۲۲ دلار به معنای آن است که بهای نفت ایران طی این مدت یک سوم شده است.

سقوط قیمت نفت ایران در شرایطی است که صادرات روزانه این کشور به دلیل اعمال تحریم خرید نفت این کشور توسط آمریکا، طی دو سال گذشته از روزانه ۲.۲ میلیون بشکه به حدود ۳۰۰ هزار بشکه (مطابق اعلام خبرگزاری تسنیم) رسیده است.

با این وجود دولت ایران در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، پیش‌بینی کرده که بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان درآمد از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی خواهد داشت. بر پایه نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز مرجع، این رقم معادل ۱۰.۷ میلیارد دلار است.

با فرض حفظ قیمت متوسط ۲۵ دلاری برای هر بشکه نفت صادراتی ایران، تامین ۱۰.۷ میلیارد دلار مستلزم فروش ۴۲۸ میلیون بشکه طی یکسال و فروش روزانه ۱.۱۷ میلیون بشکه نفت است. در مقابل با فرض ادامه تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و برقراری صادرات روزانه ۳۰۰ هزار بشکه به نرخ ۲۵ دلار، درآمد سالانه ایران از این محل ۲.۷۳ میلیارد دلار خواهد بود

البته دولت ایران در زمان ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به مجلس، قیمت هر بشکه نفت در سال آینده خورشیدی را حدود ۵۰ دلار برآورده کرده بود که بر این اساس به نظر می‌رسد برآورد درآمد ۱۰.۷ میلیارد دلاری با اتکا به فروش روزانه ۵۹۰ هزار بشکه نفت در سال ۱۳۹۹ صورت گرفته بوده است.

این در شرایطی است که با ادامه شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای جهانی نفت، تامین این درآمد می‌تواند با کسری بیش از ۵۰ درصد مواجه می‌شود و به زحمت به ۵.۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

غلامحسین شافعی (رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران) در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه پیشنهاد کرده، قانونی برای اعطای فرصت به فعالان اقتصادی سراسر کشور در جلسه اقتصادی سران سه قوه تصویب تا به‌موجب آن، برهه زمانی از اول اسفند 1398 تا پایان خرداد 1399 به‌عنوان فورس‌ماژور یا عُسر و حَرج تلقی شود.

وی همچنین به رئیس قوه قضاییه، پیشنهاد داد: با ایجاد یک سیستم یکپارچه ارجاع و رسیدگی برای دعاوی تجاری مربوط (به شرط اینکه یکی از طرفین دارای کارت بازرگانی باشد) در مرکز داوری اتاق بازرگانی، هیأت‌های حل اختلاف و نهایتاً محاکم قضائی فوق‌العاده و تخصصی برای رسیدگی به این پرونده‌ها تشکیل شود تا با سرعت و سهولت و دقت، موج سنگین پرونده‌ها را رسیدگی و حل‌وفصل کند؛ مرکز داوری اتاق بازرگانی در اتاق‌های استان‌ها ظرفیت خوبی برای تحقق این هدف دارد.

شافعی با اشاره به به مشورت‌های اتاق ایران به قوه مجریه، تأکید کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با توجه به وظیفه و نقش قانونی خود به‌عنوان مشاور سه قوه در حوزه امور راهبردی اقتصادی و تجاری و فضای کسب‌وکار، آماده است تمام توان و امکانات خود را برای پیشگیری و مهار این بحران در اختیار قوه محترم قضائیه قرار دهد.

بند الحاقی 8، تبصره 6 لایحه بودجه سال 1399، چنین مقرر می دارد: «به استناد مواد (103) و (169) مکرر قانون مالیاتی مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی و به منظور افزایش درآمدهای مالیاتی دولت از طریق ابطال تمبر مالیاتی، قوه قضائیه مکلف است ظرف مدت یک ماه پس از تصویب این قانون، سامانه قرارداد الکترونیک تنظیم قرارداد الکترونیکی بین وکیل و موکل را راه‌اندازی کند. از زمان راه اندازی این سامانه تمام افراد فعال در کسب وکارهای حقوقی اعم از مشاوران و وکلای عضو مراکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده و کانون‌های وکلای دادگستری موظف هستند قراردادهای مالی خود با موکل را در این سامانه ثبت و تنظیم نمایند. شناسه کد یکتای صادرشده برای هر قرارداد توسط سامانه قرارداد الکترونیک، مبنای شناسایی وکیل در سامانه خدمات قضائی به منظور استخراج اطلاعات مالی مندرج در قرارداد و ابطال تمبر مالیاتی خواهد بود. از زمان راه اندازی سامانه قرارداد الکترونیک، مبنای قضاوت محاکم در زمان بروز اختلافات میان وکیل و موکل اطلاعات درج شده در قرارداد الکترونیک است.»

اما شورای نگهبان  بند الحاقی مذکور را به شرح ذیل مغایر موازین شرع تشخیص داد؛

«مبنا قراردادن اطلاعات درج شده در قرارداد الکترونیک به عنوان مبنای قضاوت محاکم در زمان بروز اختلافات بین وکیل و موکل به صورت انحصاری، مغایر موازین شرع تشخیص داده شد»

پس از گذشت 4 سال از زمان تصویب مالیات ستانی از خانه های خالی از سکنه، سرانجام این موضوع در لایحه بودجه سال آینده گنجانده شد. در بخشی از تبصره 6 لایحه بودجه سال 99 آمده است:
سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با همکاری شهرداری های سراسر کشور واحدهای مسکونی خالی از سکنه واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر جمعیت در سال های 1397، 1398 و 1399 را شناسایی و مالیات متعلقه را از مالکان آن ها اخذ کند“.
مالیات ستانی از خانه های خالی از سکنه با راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان امکان پذیر شده است

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد بر اساس تصمیم شورای پول و اعتبار اقساط تسهیلات و نیز اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه کلیه اشخاص طی ماههای اسفند 98 و فروردین و اردیبهشت 99 بدون وضع هرگونه جریمه و کارمزد به زمان انتهای اقساط آنها منتقل می‌شود.

به گفته ی رضا دهقان (مدیر اجرایی توسعه شرکت ملی نفت ایران)، این شرکت تا کنون پنج قرارداد  IPC جهت توسعه میادین هیدروکربری کشور با شرکت های داخلی منعقد کرده است، و ششمین قرارداد  IPCنیز قرار بود در روزهای اخیر منعقد شود، اما به علت شیوع ویروس کرونا، انعقاد آن با اندکی تاخیر، در آینده نزدیک محقق خواهد شد

به دلیل عدم تشکیل جلسات مجلس برای جلوگیری از احتمال تسری بیماری کرونا از یک سو، و ضرورت تصویب بودجه سال آینده از سوی دیگر، پیشنهاد هیئت رییسه مجلس مبنی بر ارائه بودجه مصوب کمیسیون تلفیق به شورای محترم نگهبان، طی نامه ای به معظم له تقدیم گردید و مورد موافقت ایشان قرار گرفت.

هفته جاری گروهی از وکلای دادگستری طوماری را امضا کردند تا به رئیس قوه قضاییه تقدیم کنند. وکلای دادگستری در این طومار نوشته بودند با توجه به اینکه عدم حضور وکیل در راس ساعت مقرر در دادگاه، باعث از بین رفتن حقوق موکل و اصحاب دعوا می شود و از سوی دیگر تخلف انتظامی است و علاوه بر مسئولیت اداری و انتظامی، بعضا باعث مسئولیت مدنی و جبران خسارات موکل از سوی وکیل هم خواهد شد، از رئیس قوه قضاییه درخواست کرده بودند تا محاکم را تعطیل کند. چیزی که تاکنون سابقه نداشته است.

این نگرانی ها منجر به صدور بخشنامه ای به تمام روسای دادگستری کل استانها و سازمانهای تابعه قوه قضاییه شد، که بر اساس آن محدودیت هایی در نظر گرفته شده است، از جمله این محدودیت ها میتوان به مورد زیر اشاره کرد؛

«طرفهای دعوا که جلسه دادرسی آنها تا پایان فروردین ماه سال ۱۳۹۹ تعیین شده، باید به صورت پیامکی ابلاغ شود که مطالب و دفاعیات خود را به صورت مکتوب (لایحه) به دادگاه ها تقدیم کنند، مگر مواردی که رئیس دادگاه حضور آنها را لازم بداند»

هر چند این بخشنامه به معنی تعطیل کردن دادگاه ها نیست، ولی به صورت واضح امکان تشکیل جلسات دادگاه ها به خصوص در موارد مربوط به پرونده های حقوقی از زمان صدور تا پایان فروردین ۹۹ را به شکل محسوسی کاهش خواهد داد.

پیش‌نویس لایحه «اصلاح قانون تعیین حدود وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های ریاست جمهوری» که در آن برای شفاف‌سازی حدود وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های ریاست جمهوری در اجرای قانون اساسی و نحوه اجرایی کردن آنها تلاش شده، از سوی معاونت حقوقی رئیس جمهوری، تدوین و جهت سیر مراحل بررسی و تصمیم‌گیری به هیأت دولت ارائه شده است

به گفته ی لعیا جنیدی (معاون حقوقی رئیس جمهوری)، آقای روحانی از ابتدای سال 97 دستور دادند لایحه‌ای در حوزه اختیارات و مسئولیت‌های رئیس جمهوری تهیه شود. از همان زمان با حضور کارشناسان و خبرگان حقوقی جلساتی برگزار شد و در معاونت حقوقی به این جمع‌بندی رسیدیم که به جای لایحه مستقل لایحه اصلاحی تهیه کنیم و در حقیقت ضعف‌ها و کاستی‌های قانون موجود را برطرف کنیم.

حمید حسینی (سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی) عمده صادرات ایران به عراق را گاز، ‌برق و فرآورده‌های نفتی دانست و گفت: بخش خصوصی می‌تواند پول صادرات فرآورده‌ها به عراق را به کشور وارد کند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، ‌اما شرایط برای انتقال پول صادرات برق و گاز متفاوت است.

وی گفت: دو قرارداد دولت ایران با دولت عراق در زمینه صادرات گاز و برق وجود دارد و برای پرداخت پول برق و گاز صادراتی، دولت عراق پول را به شکل دینار به بانک مرکزی این کشور واریز می‌کند، اما به دلیل تحریم‌ها و مباحث بانکی، شیوه ای برای انتقال آن پول به ایران وجود ندارد و براین اساس تا کنون چهار تا پنج میلیارد دلار در حساب بانک مرکزی عراق رسوب کرده است.

به گزارش ایرنا، ‌پیش از این نیز بیژن زنگنه، ‌وزیر نفت درباره پرداخت پول گاز از سوی عراق گفته بود که این کشور برای گاز دریافتی پولی به ما نمی‌دهد.

(منبع : وبسایت خبری انتخاب)

«بیژن نامدار زنگنه» روز شنبه با اشاره به آخرین وضعیت توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی، اظهار داشت: اگرچـــــه “شرکت پتروپارس” از قبل برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی همراهِ شرکت توتال فرانسه و شرکت سی. ان. پی. سی چین بود اما اکنون با خارج شدن این دو شرکت از قرارداد، پتروپارس کاملا جای آنها را گرفته و توسعه واحد اول فاز ۱۱ پارس جنوبی به این شرکت محول شده است.

زنگنه با بیان اینکه شرکت پتروپارس فقط امکان توسعه واحد اول فاز ۱۱ پارس جنوبی را دارد (که کار تولید گاز، همچون مابقی فازها را انجام می‌دهد)، افزود: فعلا به لحاظ تکنولوژیک و طراحی، امکان توسعه واحد دوم این میدان گازی توسط پتروپارس وجود ندارد.

وزیر نفت اضافه کرد: شرکت پتروپارس کار خود را آغاز کرده و در حال انعقاد قرارداد برای “اصلاح جکت” و “تامین کالاهای اساسی به منظور حفاری چاه‌ها” است.

(منبع : وبسایت خبری انتخاب)